Det går bra för Malmöföretaget Sproud just nu. Trots den rådande pandemin expanderar företaget internationellt.

– Ärtan är mångsidig och lätt att odla, den har inga allergener, väldigt låg kalori- och sockernivå men hög proteinnivå så den är perfekt för nutrition, säger Sprouds grundare Christopher Robertson. Sproud tillverkar och marknadsför växtbaserade mjölkalternativ baserade på ärtan.

– Vi finns i 17 länder och startade försäljningen i Nordamerika i mitten av mars, nu finns vi i 500-600 butiker där, säger Christopher Robertson, som startade Sproud för 2,5 år sedan. 

Idag är Sproud störst på ärtmjölk i Europa och Christopher Robertson tror starkt på tillväxt inom plantbaserade produkter speciellt inom baljväxter.
Allt började med en idé om högproteinprodukter och ett projekt tillsammans med Tetrapak och några av de främsta expert inom plantbaserade livsmedelsalternativ.
– De har varit ett otroligt stöd genom hela processen och hjälpt oss med expansionen. Det finns en otrolig kunskap inom livsmedelstillverkning i Sverige, säger Christopher Robertson som själv har jobbat 20 år i livsmedelsbranschen.

– Jag har byggt upp ett brett nätverk och det förenklar mycket. Det är också ett av målet med medlemskapet i Sustaid, att bredda nätverket då man vill lära sig mer om marknaden som finns i kris- och katastrofområden och delge andra deltagare i nätverket den kunskap Sproud har inom livsmedelsproduktion.

– Att se andras verklighet och utmaningar men också nya lösningar på problem är otroligt utvecklande.

– Vi vill verkligen bidra och göra någonting utöver det vanliga, säger Christopher Robertson, ett globalt mindset samt att utveckla produkter som är både bättre för människan och planeten är det som driver oss.

Läs mer om Sproud på deras hemsida.